Home

Van der Valk Hotel Amsterdam - Voorproeven in proefkamers

Volgend jaar zomer opent het nieuwe Hotel Amsterdam-Amstel. Het wordt het eerste Van der Valk hotel in de hoofdstad. Dat is al bijzonder en ook de proefkamers laten zien dat het een heel bijzonder hotel gaat worden.

Thymen en Lucie Simons-Luiten, 4e generatie Van der Valk, hebben de leiding over Hotel Amsterdam-Amstel. Hiervoor vormden ze het directiepaar van Hotel Melle-Osnabru?ck. Het nieuwe hotel is een mooie uitdaging voor ze. Lucie: “Natuurlijk hebben we in Hotel Melle-Osnabru?ck verbouwingen meegemaakt, maar een hotel vanaf nul opbouwen is totaal anders. In een bestaand hotel borduur je voort op wat er is. Nu moet je vanaf het begin bepalen welke kant iets op moet gaan, dat is echt super leuk!”

Ervaren
Sinds afgelopen zomer zijn er in Hotel Sassenheim-Leiden zogenoemde proefkamers gerealiseerd voor Hotel Amster- dam-Amstel. Daar was ruimte over en er werden drie kamers gebouwd waar Lucie en haar team de inrichting kunnen ‘testen’. “Het is een win-win situatie, want nu heeft Hotel Sassenheim- Leiden extra capaciteit en wij kunnen alles uitproberen. Het is erg lastig om een interieur vanaf de tekening voor je te zien of materialen en kleuren te beoordelen op een klein stukje stof. Zo kunnen we alles in het echt ervaren en zien of het uitpakt zoals wij in ons hoofd hadden. Ik blijf vaak lang twijfelen tot ik het gevoel heb dat het klopt. Dat gevoel kan me echt een kick geven. Dan weet ik zeker dat het allemaal goed komt.”

Gasten die een overnachting in Hotel Sassenheim-Leiden reserveren, kunnen in een van deze proefkamers terechtkomen. “De meeste reacties zijn positief. Toch pakt niet alles even goed uit. Zo waren de paarse muren te heftig qua kleur, dus dat gaan we veranderen. Ook hebben we verschillende gordijnen opgehangen om te kijken welke stof het mooiste valt en het beste verduistert. Het interieur van de kamers moet minstens tien jaar mee, dus het moet mooi e?n tijdloos zijn.”

Verschillen
Samen met Valk Design bedenkt Lucie de inrichting van het hele hotel. Belangrijke speerpunten zijn comfortabel en luxueus. De kleuren donkergroen, donkerblauw en messing komen straks overal terug. “Alles moet er mooi uitzien, maar ook praktisch zijn in gebruik. De stoelen moeten dus mooi zijn e?n lekker zitten en er moeten bijvoorbeeld genoeg stopcontacten zijn.”

Voor het inrichten van de kamers hebben ze verschillende gasten als uitgangspunt genomen. “Per kamer bedachten we: wie zien we voor ons en wat past daarbij? De blauwe kamer is de business kamer. Met een stoere inrichting, voorzien van technische snufjes, onze kleinste soort kamer. Die is gericht op de alleenreizende, zakelijke gast die minder ruimte nodig heeft, maar niet wil inleveren op comfort. De superior kamer met roze accenten heeft een romantisch sfeertje en is gericht op stellen. Zo is er een bubbelbad en een loveseat, een bankje waarop je met z’n tweee?n kunt relaxen. De ruime standaardkamer, met een open o?f een dichte badkamer, is voor iedereen geschikt. Verder komen er waanzinnige suites en penthouses om nog meer luxe te ervaren.”

Uniek
De grootste testfase is inmiddels voorbij, maar de proefkamers blijven in gebruik in Hotel Sassenheim-Leiden. Daar kunt u dus nog even ‘voorproeven’ tot de opening van Hotel Amsterdam- Amstel. Lucie kan niet wachten tot het zover is. “Ik ben zo benieuwd of het uitpakt zoals we hebben bedacht. Ik kijk overal naar uit, maar ik denk dat het restaurant helemaal speciaal wordt. Dat krijgt een sprookjesachtige sfeer waarin klassiek en modern gecombineerd worden, zoals kroonluchters en een wandschildering van een bomenlandschap. Plus natuurlijk de wellness. Met onder meer een buitenzwembad wordt die voor Amsterdam uniek groot. Sowieso wordt dit een uniek hotel, zowel voor onze familie, met het eerste hotel in de hoofdstad, als voor Amsterdam!”