New! Hotel Gent

Het nieuwe Hotel Gent zorgt voor een wowgevoel! Het is een imposant gebouw, met veel glas en ronde vormen. Met haar 263 kamers is het sinds kort het grootste Van der Valk Hotel van België. De omvang doet zeker niets af aan de sfeer: het is er heel gezellig en zit boordevol leuke ‘hoekjes’.

De neven Max van der Valk en Martien van der Valk en hun partners Dominique van Deth en Sophie Gracia de Torres vormen samen de directie van deze nieuwe aanwinst in Gent. “Het pand bestond al, maar vanbinnen was er nog helemaal niets”, vertelt Max. “De indeling moesten we zelf bedenken, best lastig om er doorheen te kijken. Zo staan er op elke verdieping van het hotel vele pilaren. Bij de inrichting moest daar steeds rekening mee gehouden worden.

Dat was echt een uitdaging, maar het geeft ook overal gezellige plekken. Je hebt ondanks de grote ruimtes nooit het idee dat je in een megazaal zit. Hotel Gent is geen standaard hotel geworden. Gasten die hier binnenkomen zijn zeer verrast en zeggen dat hun verwachtingen zijn overtroffen.”

Max vervolgt: “We zijn natuurlijk een nieuw hotel en willen graag een volgende-generatie-hotel zijn. Er is bij de inrichting rekening gehouden met de modernste technieken en afwerkingen. Op alle hotelkamers hebben we domotica. Zo kun je de verlichting dimmen in scènes en met je telefoon op de tv streamen wat je maar wilt. En we hebben voor het eerst in de Van der Valk geschiedenis gekozen voor klimaatplafonds. Hiermee is airco onnodig en zijn de kamers geluidsstil.” Het hotel heeft 236 kamers, maar door de ronde vorm van het hotel zijn de kamers niet rechttoe rechtaan. Sophie: “We hebben in totaal maar liefst twaalf verschillende kamertypes. Als je hier regelmatig komt slapen, zal je vaak verrast worden. zelfs al boek je hetzelfde type, de kamer ziet er bijna altijd anders uit. Een leuke verrassingsfactor!”

Corona-opening

Bouwen in tijden van corona kende wat uitdagingen voor de vierkoppige directie. Dominique vertelt: “Er zijn best veel dingen laat geleverd. Gelukkig konden we wel in april opengaan zoals gepland, zij het gefaseerd.” Sophie: “Ook operationeel is het lastig. In de lockdown zijn we bijvoorbeeld gestart met het werven van medewerkers. Thuiswerken was verplicht, dus dat moest via de computer. Dat is toch anders. Toch zijn we blij met afgelopen jaar, we hebben heel veel gedaan en de tijd is voorbijgevlogen.” Het hotel is zeer compleet. Zo is er een brasserie, restaurant en koffiehoek. Dominique: “Daar maakt een barista echt goede koffie, een aanwinst voor deze buurt.” Uniek is Skybar Sixx. Deze is te vinden boven in het hotel met een spectaculair uitzicht over de weidse omgeving. Max: “We merken dat hier op is gewacht. We krijgen veel aanvragen, zowel voor evenementen als privéfeesten.”

Wie wil ontspannen kan zijn hart ophalen in de gym ‘with a view’ of in de spa. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met partner Weleda, zodat je er ook behandelingen kunt boeken en er altijd iemand met kennis van zaken aanwezig is. Verder biedt de spa een sauna, belevingsdouches en een relaxruimte.

De twaalf meetingzalen zijn vernoemd naar bekende plekken in Gent, zoals de Graslei, Korenlei en Vrijdagmarkt. In de zalen hangen schilderijen met foto’s van Gent 200 jaar geleden. Zeker lokale gasten vinden het erg leuk om te kijken hoe alles veranderd is. Een aantal zalen heeft mobiele wanden, waardoor de gehele verdieping te schakelen is voor een groot evenement tot 450 personen. Op de zalenverdieping is ook een uitgebreid Live Cooking Buffet te vinden, waar ook in het weekend brunches gehouden worden.

De ligging van het hotel is ideaal. Sophie licht toe: “We verhuren elektrische en normale fietsen en daarmee sta je zo in hartje stad. Voor stadsliefhebbers is Gent echt heel leuk. Je hebt er veel interessante musea en er is van alles te bekijken, maar je kunt ook gaan wandelen of fietsen in de Leiestreek.” Max: “Ook liggen we maar 100 meter van het KAA Gent-stadion, het ziekenhuis is hiernaast en dan hebben we ook nog de Expo.” Sinds de opening zijn de reacties van gasten lovend. Sophie: “Niet alleen over het hotel zelf zijn mensen positief, we krijgen ook veel goede reacties op onze werknemers, met name op onze klantgerichtheid. Gasten zijn heel tevreden over de behulpzaamheid. Service is natuurlijk het allerbelangrijkst, dus dat is een prachtig compliment.”