Jongste Formule 1-coureur ooit

Maartje Dias-Heinrichs en Famke van Eerd-Heinrichs, 4e generatie Van der Valk, hebben de eer om voor Valk Magazine, Formule 1-coureur Max Verstappen (19 jaar) te interviewen. Het nieuwe Formule 1-seizoen staat voor de deur en met zijn nieuwe auto, zijn de verwachtingen voor een betere plek in het klassement hoog. 

Jouw jongensjaren stonden in het teken van racen op topniveau en dat zal je vroeg volwassen hebben gemaakt. Is er terugkijkend al iets waarvan je kan zeggen: dat heb ik gemist in mijn jeugd? 
'Nee, dat heb ik totaal niet. Ik deed altijd wat ik het leukste vond. Op dat moment was dat namelijk karten en later racen. Al mijn vriendjes deden dat ook, dus voor je gevoel mis je dan helemaal niks. Ik ben ermee opgegroeid en ik weet niet beter'. 

De regels zijn veranderd dit jaar, auto’s hebben bredere banden en bredere vleugels. Daardoor zijn de auto’s vooral in de bochten een stuk sneller dan vorig jaar. Dit vergt veel van je lichaam. Heeft dit invloed op je training?
‘Ja, de training is zeker wel iets zwaarder geworden. Maar eigenlijk die ik nog steeds dezelfde oefeningen, alleen dan wat langer en wat zwaarder. Ik zit wel langer in de sportschool, maar dat is alleen maar goed.’

Hoeveel train je dan gemiddeld?
‘Ik train zo’n twee keer per dag en dan zes dagen in de week. Gemiddeld is dit rond de twee á drie uur per dag.’

Wat doe je voor training?
‘Een combinatie van cardio- en krachttraining. Ik wil smal blijven én zo sterk mogelijk. Dat is best lastig. Dit betekent trainen met niet te zware gewichten en heel veel herhalingen.’

“Ik ben door mijn vader al heel vroeg professioneel voorbereid. En dan maak je snel grote stappen.”

Volgens de laatste berichten is je Red Bull auto een stuk sneller dan verwacht en maak je kans om Mercedes (de favoriet) te verslaan. Hoe zie jij dit?
‘Dat is nog even afwachten, maar ik heb er wel vertrouwen in. Het is niet alleen de auto, je moet ook het vermogen hebben. Dat was afgelopen jaar de zwakte, ik hoop dat het dit jaar beter gaat. Het is even wachten op hoe de auto in Barcelona en Melbourne rijdt. Alleen dit wil ook niet alles zeggen, zeker in Melbourne kan je niet alles zien. Niet alle teams laten zien wat ze in huis hebben, dus dat is even afwachten.’

Op welke baan maak je denk je het meeste kans dit jaar?
‘Tijdens stratencircuits maak ik het meeste kans. Als het vermogen een probleem is, is een circuit met weinig rechte stukken het beste voor mij.’ 

Je bent volgens kenners snel gewend aan nieuwe auto’s. Binnen een paar van karten naar Formule 3 en daarna naar Formule 1 gegaan. Daarnaast heb je je eerste winst behaald met de eerste race voor Red Bull. Hoe komt dat denk je?
'Ik ben door mijn vader al heel vroeg professioneel voorbereid. En dan maak je snel grote stappen. Als je dan van Formule 3 naar Formule 1 gaat, ervaar je dit niet als een enorme stap. Mede door de ervaring van mijn vader maakt dit het denk ik makkelijker om snel deze stappen zo te maken.’ 

Je bent de jongste Formule 1 rijder ooit Wat zijn de voordelen en de nadelen van je leeftijd
'Nadelen kan ik eigenlijk niet echt noemen. Een voordeel is dat je in principe langer in de Formule 1 actief kan zijn. Toch denk ik dat leeftijd niet uitmaakt. Het ligt er meer aan hoe goed je bent en wanneer je de juiste kans krijgt.'

Afgelopen jaar heb je wel eens wat commentaar gekregen van andere coureurs omdat je vrij agressief zou rijden. Hoe zie jij dit? Ga je dit jaar anders rijden?
'Nee, ik rijd gewoon zoals ik altijd heb gereden. Dit heeft me ook gebracht waar ik nu ben, dus ik zie ook geen reden om dit aan te passen.'

‘Ik heb altijd gedaan wat ik het leukste vond, namelijk karten en later racen.’

Ben je ooit bang tijdens het rijden?
'Nee, nooit. Ik denk ook niet dat het goed zou zijn om bang te zijn in een raceauto. Uit angst zou je dan ook zachter gaan rijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.'

Heb je wel spannende momenten meegemaakt?
'Ja, afgelopen jaar in Brazilië. Ik raakte in de slip maar gelukkig kon ik de auto van de baan houden. Dat is even schrikken, dan heb je eigenlijk geen tijd om bang te zijn. Je bent meteen bezig met corrigeren.'

Wat is jouw hoogst behaalde snelheid?
'Mijn hoogst behaalde snelheid is 365 km/u tijdens de Grand Prix in Mexico. Niet alleen de snelheid is indrukwekkend maar vooral hoe snel je accelereert. De snelheid van nul naar 300 km/u is enorm indrukwekkend. Daarnaast is het ook bizar hoe goed de remmen zijn, hoe snel je weer tot stilstand komt.'

Hoe ziet een werkweek er voor jou uit?
'Als je een Grand Prix hebt in bijvoorbeeld Amerika, dan vlieg je bijvoorbeeld op maandag. Meestal ga je bij aankomst meteen trainen om mee te gaan met de lokale tijd en te vechten tegen de jetlag. Op de woensdag is er vaak een evenement via mijn sponsor Red Bull gepland. Dan ben je daar hele dag mee bezig. Op donderdag gaan we naar het circuit toe, waar de media aanwezig zijn en waar ik interviews geef. In de avond stemmen we het een en ander af over hoe we de volgende dag de vrije training invullen. Vanaf vrijdag zijn we druk met de training en staan we ook weer de media te woord. Ook bespreken we de strategie voor de race op zondag. Op de dag zelf ontmoeten we veel gasten. Ongeveer anderhalf uur van tevoren ga ik me concentreren op de race.'

‘Mijn hoogste behaalde snelheid is 365 km/u tijden de Grand Prix van Mexico. Niet alleen de snelheid is indrukwekkend, maar vooral hoe snel je accelereert.’

Hoe bereid jij je voor op de race?
'Ik doe helemaal niets. Gewoon rustig in mijn eentje, geen rituelen en geen muziek. Lekker relaxed.'

Ik wens je heel veel succes dit seizoen, met hopelijk een titel erbij!
'Dank je, ik ga mijn best doen!'

Wil jij net zoals Max relaxen en bijkomen van een drukke week? Bekijk dan ook ons totale aanbod. Van sportieve weekendjes weg met onze fiets-arrangementen tot ultiem ontspannen met onze wellness-arrangementen. Ben jij daarnaast benieuwd naar de rest van ons Valk Magazine? Je vindt de Valk Magazines in onze hotels. Bekijk jouw dichtstbijzijnde hotel hier.