Toucan Gin

Enkele jaren terug, midden in de gin-tonic-hype, ontstond bij de broers Jan en Rick Polman, vierde generatie Van der Valk, het idee een gin te laten maken bestaande uit ingrediënten die net als de toekan voor Van der Valk in Nederland een vertrouwd handelsmerk zijn geworden: appelmoes met kers. Het toch ietwat vreemde idee is toen op de plank gelegd, totdat Jan in contact kwam met Tom Inden-Lohmar van Mampe Spirituosen uit de Berlijnse wijk Kreuzberg. Onder leiding van Tom is de Toucan Gin met deze voor gin zeer ongewone component appelmoes ontwikkeld. Tom vertelt: “Het was een spannend project, want het idee van Jan Polman was ook voor ons totaal nieuw. Een gin die naar appelmoes met kers moest smaken? Dat klonk eerst echt als een absurd idee!

Na enkele tests hebben we het ideale distillaat gevonden. Het is een hoogwaardig product geworden met een geheel eigen karakter. Ik moet wel zeggen dat de appelmoes een hoop rommel met zich meebrengt, maar het is de moeite waard en precies wat deze gin tot iets heel speciaals maakt.” Tom geeft advies over hoe de Toucan Gin het beste gedronken kan worden. “Deze gin is heel goed zowel puur als on the rocks te drinken. Mixen kan met een bescheiden droge tonic of kies juist voor een fruitige tonic.” “Het eindresultaat stemt ons trots”, aldus Jan. “In onze Havannabar in Hotel Berlin-Brandenburg genieten de gasten al een tijdje van de Toucan Gin en de reacties zijn super positief! Vanaf deze zomer zal ons beroemde gerechtje in deze nieuwe, bijzondere gedaante als drankje bij de meeste Van der Valk Hotels geserveerd gaan worden. Enjoy!”

Dit jaar is het alweer 65 jaar geleden dat Hotel De Bilt-Utrecht in de Van der Valk-familie kwam. Op 10 mei 1956 nam de familie Hotel-Restaurant De Biltsche Hoek over. Sinds 2018 hebben Anne Deenik-Van der Valk en haar man Folkert Deenik er de leiding. Anne: “Mijn opa en oma zijn hier gestart en vervolgens hebben mijn oom en tante, Klaas en Els van der Valk, het hotel geleid. Ik vond het erg bijzonder dat wij drie jaar geleden het stokje van hen mochten overnemen.” In de afgelopen 65 jaar gebeurde er heel wat in het hotel. Zo werd het uitgebreid met onder meer een zwembad en veertien zalen. Twee jaar geleden kreeg de lobby een restyling. “Maar het kleinschalige en gemoedelijke is nooit verloren gegaan”, benadrukt Anne. “Hier vind je geen hoteltoren, maar een gebouw dat past bij de landelijke omgeving. Het ligt aan de Utrechtse Heuvelrug: een divers natuurgebied met vele landgoederen. Vanuit bijna het hele hotel heb je uitzicht op het groen. Dat groen komt ook terug in de manier waarop wij ondernemen. We zijn bezig met plannen voor het verder verduurzamen van het pand

DUURZAAM ONDERNEMEN

Een voorbeeld van het ‘groene ondernemen’ is de moestuin naast het hotel. Folkert vertelt: “Daar verbouwen we groenten die we gebruiken in onze keuken. Ook letten we nog beter op verspilling van producten. Sowieso hebben onze gerechten en de presentatie daarvan een kwaliteitsslag gemaakt." Het hotel werkt samen met Griftenstein en faciliteert dagbesteding voor jongvolwassenen. Zij bakken appeltaarten in onze voormalige bakkerij en verzorgen de varkens in onze weide. Hierdoor dragen wij een maatschappelijk steentje bij en kunnen we duurzame producten aanbieden. We zijn steeds op zoek naar lokale én groene samenwerkingen”, zegt Folkert.

EEN GELIEFDE PLEK

De natuurrijke omgeving in combinatie met de gastvrijheid maakt het hotel al 65 jaar geliefd. Anne: “Dit is zo’n mooi gebied, centraal in Nederland. Heerlijk om vanaf hier eropuit te gaan of om te relaxen na een werkdag. Die ligging in combinatie met de persoonlijke aandacht voor iedere gast maakt het een ideale plek voor een ontspannen verblijf.’’